Sonata jesienna konkurs
Teatr Narodowy w Warszawie
19.30, czas trwania: 110 minut, Duża Scena
Biorąc na warsztat scenariusz słynnego filmu Ingmara Bergmana z 1978 roku, Grzegorz Wiśniewski zastanawia się, czy pytania zadawane przez legendarnego reżysera są wciąż aktualne.
Światowej sławy pianistka Charlotta Andergast po siedmiu latach nieobecności przyjeżdża do córki, która wraz z mężem pastorem mieszka na norweskiej prowincji. Zdarzenia rozgrywające się w ich domu stają się pretekstem do pokazania podskórnego, wewnętrznego nurtu emocji bohaterów. Intymny dramat rodzinny podnosi tematy podstawowe dla kondycji człowieka – kwestie życiowego spełnienia, ludzkich więzów, uczuć rodzinnych, wreszcie przemijania.
Psychodrama splata się tu z muzyką, która dla Bergmana stanowiła źródło potężnej inspiracji. Charlotta mówi: „To boli tak samo jak u Bartóka, w sonacie,
w drugiej części”. Gdy jej córka gra na pianinie drugie preludium a-moll Chopina, niedoskonałe wykonanie staje się mocnym katalizatorem odczuć.