Jury 63. KST

JAGODA HERNIK SPALIŃSKA (1964) – teatrolog, historyk teatru, krytyk, dramatolog. Profesor w Instytucie Sztuki PAN w Warszawie w Pracowni Teatru. Autorka trzech książek („Wileńskie Środy Literackie 1927-1939” IBL, Warszawa 1998, „Życie teatralne w Wilnie podczas II wojny światowej”, IS PAN, Warszawa 2005, „Anty-Ifigenia”, IS PAN Warszawa 2015). W 2000 obroniła doktorat, w 2015 uzyskała habilitację. W latach 2005 – 2010 pracowała w Laboratorium Dramatu. W 2009 współzałożyciel (z T. Słobodziankiem i R. Pawłowskim) i nauczyciel Szkoły Dramatu LD. Obecnie w Instytucie Sztuki odpowiada za wydział Teatrologiczny Studiów Podyplomowych IS PAN i uczy historii dramatu i teatru powszechnego. Od listopada 2019 redaktor naczelny tygodnika – portalu „teatrologia.info”. Teksty z historii teatru drukowała w „Pamiętniku Teatralnym”, „Notatniku Teatralnym”, litewskiej „Menotyre”, o współczesnym teatrze między innymi w „Dialogu”, „Teatrze”, „Didaskaliach”, litewskim „Teatrasie” (ogółem ok. 200 publikacji). Oprócz podstawowego zainteresowania, jakim jest historia i współczesność teatru zajmuje się krytyką i dramatologią.

MAJA PANKIEWICZ (1993) – aktorka teatralna i filmowa. Na stałe związana z Teatrem Studio w Warszawie, współpracująca z Teatrem Ludowym i Teatrem Starym w Krakowie. Za rolę Soni w spektaklu „Wujaszek Wania” (Teatr Ludowy) w reż. M. Bogajewskiej dostała nagrodę aktorską na Międzynarodowym Festiwalu Boska Komedia w Krakowie oraz Grand Prix 62. Kaliskich Spotkań Teatralnych (a także nagrodę publiczności dla NajBogusławskiej Aktorki 62. KST). Współpracowała z takimi reżyserami i reżyserkami jak Jan Klata, Łukasz Twarkowski, Krzysztof Garbaczewski, Marcin Wierzchowski, Anna Smolar, Marcin Liber, Radosław Stępień i inni.
Na srebrnym ekranie zadebiutowała główną rolą Ewy w filmie „Eastern” w reż. Piotra Adamskiego, za którą została nagrodzona Jantarem za Odkrycie Aktorskie na Koszalińskim Festiwalu Młodzi i Film. W 2023 zobaczymy ją w głównej roli w serialu „Morderczynie” w reż. Kristoffera Rus’a na platformie Viaplay.

 

JANUSZ MAJCHEREK (1959) – historyk teatru, eseista, nauczyciel akademicki i dramaturg. W 1982 r. ukończył Wydział Wiedzy o Teatrze Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im.A. Zelwerowicza w Warszawie. W latach 1982 – 2010 wchodził w skład zespołu redakcyjnego miesięcznika „Teatr”. W latach 1996 – 2006 pełnił funkcję redaktora naczelnego. Od 1986 r. jest wykładowcą Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej, obecnie Akademii Teatralnej w Warszawie.Od 2012 r. – dramaturg, a od 2017 – Zastępca Dyrektora Naczelnego i Dyrektor Artystyczny Teatru Polskiego im.A. Szyfmana w Warszawie.
Publikował m.in. w „Teatrze”, „Dialogu”, „Twórczości”, „Res Publice”, „Zeszytach Literackich”, „Gazecie Wyborczej”, „Newsweeku”; Wydał książki: „Niedoskładanka. Teksty o teatrze” i „Kryptonim >Dziady<. Teatr Narodowy w sezonie 1967/1968”. Członek PEN-Clubu i ZAiKS.

 

BOGDAN TOSZA (1952) – studiował w Uniwersytecie Jagiellońskim (filologia polska i historia sztuki) oraz krakowskiej Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej im. L. Solskiego (reżyseria dramatu). Był dyrektorem Teatru Śląskiego im. St. Wyspiańskiego w Katowicach (1992 – 2003) i Teatru Polskiego we Wrocławiu (2004 – 2006). W latach 2010 – 2011 dyrektor Festiwalu Łódź Czterech Kultur. Od roku 2012 do 2020 dyrektor Filharmoniiim. K. Szymanowskiego w Krakowie.Na przełomie 1987/1988 – stypendysta Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (Thalia Theater, Hamburg). W Polsce i za granicą wyreżyserował ponad sześćdziesiąt przedstawień. Pracował w teatrze i operze, w radiu i telewizji. Wykładowca na Wydziale Reżyserii w Szkole Filmowej im. K. Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach i Scenografii Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W roku 2007 opublikował tom szkiców „Pisane na stronie” (Gaudium, Lublin), a w 2012 „Stanisław Wyspiański – obraz bohatera. Wokół inscenizacji »Akropolis« i »Chryj z Polską«” (Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice). Ostatnio wydał tom szkiców „Daremny przechodzień” (Univeritas, Kraków 2021) i „Zapiski z Rosji” (Austeria, Kraków –