Koncert muzyki Zygmunta Koniecznego

18 maja, 20:30, czas trwania: 80 minut, Duża Scena

Na zakończenie 53. KST odbędzie się galowy koncert muzyki Zygmunta Koniecznego, w którym udział wezmą: Lidia Bogaczówna, Joanna Lewandowska, Dorota Osińska, Joanna Słowińska, Beata Wojciechowska, Leszek Hefi Wiśniowski, Tadeusz Zięba oraz Orkiestra Sinfonietta Cracovia i Chóru „Kopernik” III Liceum Ogólnokształcącego w Kaliszu.

przygotowanie chóru
Henryka Iglewska-Mocek

kierownictwo muzyczne, dyrygent
Mikołaj Blajda

 

ZYGMUNT KONIECZNY

Kompozytor muzyki teatralnej i filmowej, twórca piosenki literackiej. Urodził się 3 stycznia 1937 w Krakowie i z tym miastem związany jest do dziś. W latach 1956-1962 studiował w krakowskiej Akademii Muzycznej na wydziale kompozycji. W roku 1959 debiutował w słynnym kabarecie literackim Piwnica pod Baranami i przez kilka lat był jego jedynym, profesjonalnym kompozytorem. Stworzył oryginalny styl piosenki, w której muzyka interpretuje poetycki tekst, wydobywa znaczenia, stwarza emocje.

Nazywają go „wesołym kompozytorem smutnych piosenek”. Tworzył muzykę do tekstów wybitnych poetów polskich i obcych, interpretowanych przez wielu wykonawców, z których najbardziej znana jest Ewa Demarczyk.

Zygmunt Konieczny od początku swej drogi twórczej współpracuje z teatrem. Napisał muzykę do bardzo wielu spektakli. Do najgłośniejszych należą przedstawienia reżyserowane przez Konrada Swinarskiego – Sen nocy letniej, Dziady, Wyzwolenie; Andrzeja Wajdy – Biesy, Noc listopadowa, Dybuk, Klątwa; Jerzego Jarockiego – Wiśniowy sad, Portret, Mewa; Tadeusza Łomnickiego – Do piachu, Affabulazione; Krzysztofa Nazara – Hamlet, Nie-Boska Komedia; Jana Englerta – Mistrz i Małgorzata, Wniebowstąpienie; Mikołaja Grabowskiego – Opis obyczajów. Jego muzyka zawsze stanowi integralną część przedstawienia, współtworzy inscenizację teatralną, a niekiedy odgrywa wręcz dominującą rolę, jak w przypadku Nocy listopadowej w reżyserii Andrzeja Wajdy czy Sztukmistrza z Lublina w reżyserii Jana Szurmieja.

Zygmunt Konieczny jest twórcą muzyki do ponad stu filmów fabularnych, telewizyjnych i krótkometrażowych. Wielokrotnie współpracował z takimi reżyserami jak Henryk Kluba (Słońce wschodzi raz na dzień), Antoni Krauze (Palec boży), Andrzej Wajda (Biesy), Wojciech Marczewski (Zmory, Klucznik, Ucieczka z kina Wolność), Tadeusz Konwicki (Jak daleko stąd jak blisko, Dolina Issy, Lawa), Andrzej Barański (Lucyna, Tabu), Stanisław Różewicz (Opadły liście z drzew, Śmieszny staruszek), Igor Mołodecki (Słoneczko, Szczególne małe sny, Gdzie jesteś Święty Mikołaju), Jan Jakub Kolski (Pogrzeb kartofla, Jańcio Wodnik, Grający z talerza, Historia kina w Popielawach, Pornografia), Marta Meszaros (Po drodze, Imre Nogia – Niepochowany).

W ostatnich latach Zygmunt Konieczny tworzy duże formy muzyczne. Wymienić należy m.in. Powstanie warszawskie, Wyspiański Koniecznego, Serce moje gram do utworów Stanisława Wyspiańskiego, Litania polska do wierszy ks. Jana Twardowskiego.

Jest laureatem licznych nagród polskich i międzynarodowych. Twórczość Zygmunta Koniecznego to zjawisko wyjątkowe. W filmie, w teatrze, w kabarecie, wreszcie na estradzie ma on do powiedzenia bardzo wiele i mówi to własnym, odrębnym i oryginalnym językiem muzycznym. Nie dziwi tedy, że obsypano go wieloma nagrodami, których samo wyliczenie zajmuje sporo miejsca. Tych listków w wieńcu chwały wieńczących jego głowę jest mnóstwo. Mimo to pozostaje on zadziwiająco skromny, a sława – nie bójmy się tego słowa – nie przytłacza go wcale. Może to wyniesiona z kabaretu umiejętność spojrzenia na siebie z dystansem, a może poczucie pokory wobec tego, czemu się naprawdę służy – sztuce.

Witold Turdza

[zygmuntkonieczny.art.pl]

Mikołaj Blajda

Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. Studiował dyrygenturę chóralną w klasie prof. Stanisława Krawczyńskiego oraz orkiestrową na studiach podyplomowych u prof. Józefa Radwana. Równocześnie podjął studia na wydziale instrumentalnym (kontrabas).

Koncertował m.in. z Chicago Paderewski Orchestra (USA), Orkiestrą Biblioteki Aleksandryjskiej (Egipt), orkiestrami Filharmonii Dolnośląskiej i Świętokrzyskiej, Radiową Orkiestrą Symfoniczną, Chórem Polskiego Radia, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Orkiestrą Filharmonii Podkarpackiej. Aranżuje i pisze muzykę do własnych projektów (Orient Express Orchestra, 21 Pieśni Miłosnych)  i na zamówienie (m.in. Pastorałka na zlecenie Opery Krakowskiej). Jest pomysłodawcą  i wykonawcą wielu koncertów z muzyką teatralną, filmową, a także orientalną.  Współpracował m.in. z Zygmuntem Koniecznym, Janem Kantym Pawluśkiewiczem, Krzesimirem Dębskim, Zbigniewem Preisnerem. Jako instrumentalista, aranżer, kompozytor i kierownik muzyczny pracował przy produkcji muzyki do wielu filmów, seriali, spektakli teatralnych i słuchowisk radiowych.

[mikolajblajda.com]

Lidia Bogaczówna

Aktorka filmowa, teatralna i telewizyjna, absolwentka PWST w Krakowie. Zaczynała w Teatrze Stu, występowała m.in. w Szalonej lokomotywie. W latach 1982-1986 występowała w Teatrze Bagatela. Obecnie aktorka Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie i Teatru Barakah na Krakowskim Kazimierzu. Widzom telewizyjnej Dwójki znana m.in. z roli Helusi w programie rozrywkowym Spotkanie z Balladą. W latach 2006 – 2010 Przewodnicząca Oddziału ZASP w Krakowie. Od 2010 zastępca przewodniczącej. Od 1992 stale współpracuje z Zygmuntem Koniecznym. Prowadzi także programy TV, koncerty i występuje jako lektorka.

Joanna Lewandowska

Ukończyła szkołę muzyczną II stopnia w klasie fortepianu. Jej dalsza edukacja muzyczna przebiegała na deskach Teatru Dramatycznego w czasie pięciu lat występów w musicalu Metro. Odnajduje się w rocku, bluesie, jazzie. Niezwykła muzykalność i ekspresja głosu sprawiają, że porywa słuchacza w podróż do niezwykłego świata. Grała pierwszoplanowe role w wielu spektaklach muzycznych, m.in.: Wielka woda i Sztukmistrz z Lublina (reż. J. Szurmiej), Brat naszego Boga (reż. P. Aigner).

Wydała płyty Najwcześniej później (2006) i Moje podwórko (2009). Gra jedną z głównych ról w spektaklu Tuwim dla dorosłych w Teatrze Roma (reż. J. Satanowski). W lutym 2013 ukazał się album Golgota Jasnogórska z zapisem poematu pasyjnego Ernesta Brylla. Muzykę skomponowali i utwory wykonali Joanna Lewandowska i Marcin Styczeń.

Dorota Osińska

Ukończyła andragogikę i animację kulturalną na Uniwersytecie Warszawskim. Występowała na scenach muzycznych i teatralnych w Polsce, a także w USA, Kanadzie, w Niemczech i we Francji. W jej repertuarze znajdują się utwory Włodzimierza Korcza, Jerzego Satanowskiego, Zygmunta Koniecznego, Magdy Czapińskiej, Jacka Cygana, Ernesta Brylla.

Wydała własne płyty Idę (2004) i Kamyk zielony (2010). W teatrze współpracuje z Jerzym Satanowskim; występowała w jego widowiskach: Ulica Szarlatanów, Nie ma szatana(realizacja telewizyjna pt. Myślenie ma kolosalną przeszłość), Para nasycona, Dobranoc panowie oraz Wyjście z tła. Muzyka teatralna i filmowa Jerzego Satanowskiego (Olsztyn 2012). Brała także udział w przedstawieniach muzycznych Magdy Umer, Ernesta Brylla i Włodzimierza. Zawodowo związana z Teatrem Rampa.

Joanna Słowińska

Jedna z najbardziej wszechstronnych polskich wokalistek, charyzmatyczna pieśniarka. Miłośnikom etno i world music znana z repertuaru inspirowanego polską i słowiańską muzyką tradycyjną. Z autorskimi recitalami występowała w większości krajów Europy i w USA. Prowadzi działalność edukacyjną w krakowskim Centrum Głosu, współpracuje z Ośrodkiem Praktyk Teatralnych Gardzinice Teatrem Pieśń Kozła. W latach 2004-2007 była solistką Tryptyku Świętokrzyskiego. Od 2001 nieprzerwanie współpracuje z Zygmuntem Koniecznym (Konieczny w teatrze Staniewskiego, Serce moje gram, Norwid – Bal, Noc listopadowa).

Beata Wojciechowska

Aktorka, choreograf, reżyser. Ukończyła krakowską P.W.S.T. na wydziale aktorskim, a wcześniej na wydziale wokalnym szkołę muzyczną II stopnia. Laureatka IX Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Jest współzałożycielką kilku stowarzyszeń teatralnych, w których realizuje swoje pomysły aktorskie i reżyserskie. Jest również autorką licznych choreografii. W trakcie swojej 25-letniej pracy artystycznej zagrała kilkadziesiąt ról teatralnych. Od dwudziestu lat współpracuje z Zygmuntem Koniecznym jako wokalistka, biorąc udział w większości koncertów i nagrań jego muzyki.

Tadeusz Zięba

Absolwent krakowskiej PWST, od 1977 aktor Teatru im. J. Słowackiego w Krakowie, występujący gościnnie w spektaklach muzycznych (m. in. w krakowskim Teatrze Stu i w Teatrze Rozrywki w Chorzowie).  Brał udział w wielu audycjach Radia Kraków oraz telewizyjnych  programach rozrywkowych. Realizuje kameralne spektakle i recitale (m.in. z balladami Roberta Burnsa, piosenkami  Yves’a Montanda).  Od lat współpracuje z Zygmuntem Koniecznym przy realizacji dużych form koncertowych.

Leszek Hefi Wiśniowski
Flecista, saksofonista i kompozytor. Jest autorem własnych projektów i uczestnikiem przedsięwzięć innych muzyków. Spektrum stylistyczne muzyki, jaką się zajmuje, oscyluje między: jazzem, rockiem, folkiem, teatrem, eksperymentem elektronicznym i muzyką klasyczną. Prowadzi działalność koncertową, studyjną, a także komponuje własne utwory.

Sinfonietta Cracovia

Zespół, który łączy niesłychaną żywiołowość z profesjonalizmem najwyższej próby. Potencjał artystyczny i młodość orkiestry oraz jej otwartość na wszelkie dziedziny i wymiary muzyki, jak również łatwość, z jaką przenosi się od repertuaru kameralnego do pełnej symfoniki – stawiają ją w rzędzie najwybitniejszych zespołów kameralnych w Polsce i w Europie.

Początki orkiestry to młodzieńcza inicjatywa studentów Akademii Muzycznej w Krakowie, którą objął opieką artystyczną Robert Kabara (1992), aby po dwóch latach niezwykle intensywnej pracy przekształcić zespół początkujących muzyków w profesjonalną orkiestrę o zwracającym uwagę wizerunku artystycznym. W 1994 jego starania doprowadziły do formalnego ukonstytuowania się Sinfonietty Cracovia, której Prezydent Miasta nadał status Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa.

Zaproszenia Sinfonietty przyjmują wybitni dyrygenci, a wśród nich Krzysztof Penderecki, Antoni Wit, Jerzy Maksymiuk, jak również Christoph Eschenbach, Lorin Maazel, Valery Gergiev czy John Axelrod, będący gościnnym dyrygentem orkiestry w latach 2001-2003. Wyrazem uznania dla poziomu orkiestry są wspólne występy z solistami tej miary, co Rudolf Buchbinder (fortepian), Mischa Maisky (wiolonczela), Pieter Wispelwey (wiolonczela), Ilya Gringolts (skrzypce), Kaja Danczowska (skrzypce), Irene Grafenauer (flet), Barry Douglas (fortepian) oraz Tabea Zimmermann (altówka) i Grigorij Zhyslin (altówka, skrzypce).

[sinfonietta.pl]

Chór „Kopernik” III Liceum Ogólnokształcącym w Kaliszu

Działa w III Liceum Ogólnokształcącym w Kaliszu jako chór o głosach mieszanych. Istnieje od 1997 roku, założycielem i dyrygentem jest Henryka Iglewska-Mocek. Uczestniczył w kolejnych edycjach Ogólnopolskiego Konkursu Chórów a Cappella Dzieci i Młodzieży, zajmując w nim czołowe lokaty i zdobywając nagrody, m.in. w 2008 i 2011 SREBRNY KAMERTON, a w 2012 ZŁOTY KAMERTON i Puchar Ministra Edukacji Narodowej oraz nagrodę dla najlepszego dyrygenta ufundowaną przez Ministra Edukacji Narodowej.

Od 2006 „Kopernik” uczestniczy w ogólnopolskim programie rozwoju chórów szkolnych „Śpiewająca Polska”, zdobywając nagrody w przeglądach „Złote Pasma” i „Złote Klucze”. Zespół uświetnia ważne uroczystości, współpracował z Chórem Chłopięco-Męskim Bazyliki Kaliskiej, z Wydziałem Pedagogiczno-Artystycznym UAM oraz Filharmonią Kaliską. Koncertował w Niemczech i we Włoszech, gościł u siebie zaprzyjaźnione chóry z tych państw, a także delegacje z Anglii, Francji, Holandii, Izraela, Ukrainy i Szwajcarii.

Repertuar chóru jest zróżnicowany, obejmuje muzykę klasyczną, od średniowiecza do współczesności, a także religijną (w tym gospel), patriotyczną oraz popularną. W 2004 roku nagrał płytę CD, ma w swoim dorobku kilku płyt z kolędami i pastorałkami, w tym jedną nagraną w 2013 roku. Posiada również bogaty zbiór nagrań audiowizualnych.